Üdvözlöm az olvasókat! A nagy sikerre való tekintettel folytatódik Kaszinó című rovatom, amelyben a pécsi Collegium Seraphicum lakóival beszélgetek. Ezen a héten Szántó Ákos doktorandusz hallgató ült a mikrofon elé. Az egykor történelem szakos, majd geopolitikára váltó hallgató örömmel osztotta meg velem közéletről és társadalomról szóló gondolatait. Beszélgetésünk gyümölcsözőnek bizonyult, ami nem csak a jókedvű borozásnak volt köszönhető.
Készítette: Balázs Balázs
Balázs Balázs: Ákos!
Üdvözöllek a Kaszinóban!
Szántó Ákos: Üdvözöllek
Balázs. Köszönöm a meghívást.
Balázs Balázs: Szívesen.
Látom már töltöttél bort magadnak. Egészségünkre!
Szántó Ákos: Egészségünkre!
Balázs: Kezdjük azzal
Ákos, amire először minden olvasó kíváncsi lehet: milyen a doktoris hallgató
egy napja az egyetemen?
Szántó: A
doktoris hallgatóknak az a kiváltságuk, hogy a napjukat ők oszthatják be. Ahogy
nekik szimpatikus. Ez egy nagyon rugalmas időbeosztást eredményez. Én nem
vagyok az a nagyon korán kelő típus. Olyan 8-9 óra körül szoktam felkelni.
10-11 órakor érek be. Abban a megtiszteltetésben részesülhettem, hogy egy
irodát is kaptam, ahol három doktorandusz társammal a kutatásainkat csináljuk,
szakirodalmazunk, írjuk a cikkeket. A jelenlegi doktori képzés, egy kétszer 2
éves program. Az első két évben vannak a kurzusok, amiket teljesíteni kell. Ezt
követi egy komplex vizsga, majd ezután a második 2 évben a disszertáció
megírására kell fordítanunk az időnket. Ezen kívül teljesítenünk kell a
következőket is: konferenciákon való részvétel, különböző publikációk
elkészítése.
Balázs: Ha jól tudom, te
történészként indultál, de jelenleg geopolitikát tanulsz. Hogy jött ez a
váltás?
Szántó: Igazából
engem történelemből is mindig a modern kor érdekelt, illetve a nemzetközi
kapcsolatok története. Amikor voltak nemzetközi kapcsolatokról szóló
kurzusaink, akkor engem nagyon megragadott ez a téma. Ezen belül is a 20.
század, annak is az első fele, a két világháború közötti időszak. Az ez időben
zajló külpolitikai, diplomáciai eseményekben egyfajta pókerjátszmát fedeztem
fel, és ez tetszett. A másik, ami nagyon érdekelt, az a spanyol és a
latin-amerikai térség, úgyhogy a BA és MA szakdolgozataim is ilyen a témában
írtam (a hidegháború és Latin-Amerika összeházasításából). Igazából úgy
gondoltam, hogy a történelmi ismereteimet tovább már nem bővíthetem, illetve építőnek
találtam azt is, hogy egy olyan tudományterületen kamatoztassam tudásom, amely
nagyobb hasznot termel, mint a múlt ismerete. Ez a geopolitika szakirány amin
most vagyok, a földrajznak és a nemzetközi kapcsolatoknak a keveréke. Mindkettő
szimpatikus volt már korábban is, így úgy döntöttem, hogy vágjunk bele.
Balázs: Értem.
Szántó: Illetve
sajnos az a tapasztalatom, hogy történészként a munkaerőpiaci elhelyezkedés az…
nem azt mondom, hogy nehezebb, de…
Balázs: Körülményesebb.
Szántó: Igen,
és anyagilag sem nagyon kecsegtető.
Balázs: Egyébként
megdöbbentő, de én is hallom egyetemi előadóktól, hogy hiába vannak jó pozícióban,
sokszor nagyon keveset fizetnek nekik. Mit gondolsz, ez talán a bölcsészet
alábecsüléséből fakad?
Szántó: Hát
igen. Ezt magam is nagy problémának tartom, hogy tudós embereket nem becsül meg
igazán a társadalom, itt Magyarországon, illetve ebben a térségben. Igazából
azt látom nagy problémának, hogy itt felénk az a szemlélet uralkodik, hogy
annak fizetünk csak, aminek hasznát látjuk. És ugye a társadalomtudósok és a
bölcsészek tipikusan ahhoz a réteghez tartoznak, amelyek társadalmi
hasznosságát nagyon nehezen tudjuk anyagi javakra átkonvertálni.
Balázs: Igen. Én
észrevettem, hogy Magyarországon a kommunizmusból való kilépés óta nem tudtuk
átlépni a következő nézetet: csak a kétkezi munka ér pénzt, a szellemi munkás
pedig haszontalan. Tehát utóbbiaknak ne is jusson semmi, mert többségében csak
a materiális javak számítanak sajnos. Pedig én úgy gondolom, hogy a szellemi
munka juttatja előrébb igazán a társadalmat.
Szántó: Így
van. Ezt egy rossz gondolkodásmódnak tartom én is. A kétkezi munka becsülete az
ipari forradalom környékén élte virágkorát. A különféle munkásmozgalmak is
akkor tudtak virágozni, mikor a munkásság rétege is tömeges volt. Azonban a mai
posztmodern korban ez a hagyományos munkásosztály nagyon kicsire zsugorodott.
Így a mai kitörési lehetőségek az innovációban rejlenek. Úgy vélem, erre kellene
nagyobb hangsúlyt fektetni, mert Magyarországnak is ez lehet az egyik kitörési
lehetősége. Illetve ha megnézzük a kelet-ázsiai országokat, ott is rengeteget
fektetnek be a különböző innovációkba. És úgy tudom, hogy Dél-Koreában jegyzik
be évente a legtöbb szabadalmat. Tehát mondhatjuk, hogy ezek az újdonságok
tudnak egy olyan pluszt hozzáadni az emberek munkájához, amely sokkal jobban
megéri anyagilag.
Balázs: Meg az utóbbi
országokban más a munkához való hozzáállás is.
Szántó: Ez
is igaz. Igazából nehéz összehasonlítani az európai és az ázsiai kultúrát.
Balázs: Igazságtalan.
Szántó: Így
van. Ezért nekünk inkább a Skandináv mintára kéne fókuszálnunk. Bár ott azért a
protestantizmus szerepe is elég jelentős volt – ugye Max Weber szociológus
szerint is – az ipari forradalom szellemi megalapozója a protestáns etika volt.
Balázs: Hát persze, mert
annak idején amikor Amerika is kilábalt a világgazdasági válságból és a
világháborúból, akkor tulajdonképpen a protestantizmus volt az, ami beteljesítette
a földrészen azt az álmot, hogy a bővölködés ne csak a fehérek kiváltsága
legyen. Lehet bárkié, ez bebizonyosodott a történelem során. Én azt látom
leginkább, hogy amíg az értelmiségi munkát – benne a bölcsészetet - nem tudjuk
nagyra becsülni, addig maga a munkerőpiaci innováció sem mehet előrébb. Ugyanis
úgy tudom, bölcsészeket most már minden munkaterületen keresnek, ötletelési
képességeik miatt.
Szántó: Amihez
még nagyon jól értenek, az az emberek kezelése. Tehát különböző menedzseri
munkákra is nagyon alkalmasak. Ameddig az ember társadalomban él, kellenek
olyan személyek, akik ismerik annak működését, tudják, hogyan kell a
társadalmat egyben tartani, illetve fejleszteni. Ezért úgy vélem, a
társadalomtudósokra igenis szükség van, és nagyobb megbecsülést kellene, hogy kapjanak
ezek az emberek is.
Balázs: Igen, ezek
valóban nem haszontalanságok.
Szántó: Csak
kissé alá vannak becsülve. Úgy vélem, a bölcsészek és társadalomtudósok több
előnnyel is rendelkeznek, amelyek elsőre nem tűnnek ki. Én történelem szakos
hallgatóként egy nagyon széles világlátást kaptam, mivel térben-időben
elhelyezni az eseményeket a történész egyik legfőbb feladata. Ez az időbeni
elhelyezés nagyon sok területre kiterjed. A másik hasznos képesség, amit a
bölcsészek szereznek, az a kritikai attitűd. Erre a mai információdömpingben
nagyon nagy szükségünk van, mert rengeteg álhír és megtévesztés vesz körül. Jó,
ha tudjuk az információt a helyén kezelni.
Balázs: Magyarországon ma
a különböző hoax-okat mennyire tudják az emberek a helyükön kezelni?
Szántó: Hát…
Biztos van egy réteg, amelyik többé-kevésbé helyesen tudja kezelni, de az a
gond, hogy az emberek nagy része nem. Legalábbis én úgy vélem. Ennek egyrészt
az az oka, hogy sok embernek nincs ideje és lehetősége sem, hogy ezt a kritikai
attitűdöt el tudja sajátítani. Másrészt a magyar társadalmat nem tartom elég
tudatosnak sem.
Balázs: Nem, mert mindig
mástól várják az emberek a tutit. Én úgy látom, hogy a többségnek nincs is
igénye arra, hogy utánanézzen bármi hitelességének. Ezért tartom nagyon nagy
igazságtalanságnak, hogy egy ilyen beszűkült ember szavazata ugyanannyit ér,
mint a miénk, akik értelmiségi pályára fogunk lépni.
Szántó: Igen.
Ez egy nagy probléma.
Balázs: De ha
belegondolunk, erre nincs is konstruktív megoldás.
Szántó: Ezen
én is sokat gondolkodtam már. Lehet, hogy az iskolázottsági szint javítana
ezen, de az az igazság, hogy sok tudós is nagyon beszűkült világlátással
rendelkezik. Csak azt a témát tudja jól, amivel foglalkozik, és az élet többi
területéhez nem nagyon ért. Tehát a túlzott specializáltság sem jó a
tudományokban. Viszont az sem, hogy mindenki polihisztor legyen. Ennyi ismeret
birtokában, mint amennyivel manapság rendelkezünk, ez jelenleg
megvalósíthatatlan.
Balázs: Meg az a
probléma, hogy a polihisztorság egy olyan fokú szinkretizmushoz is vezet, ami
már negatív. Mert tudod, aki mindent tud, az igazából nem is tud semmit.
Szántó: Ezért
a kettő közti egyensúlyt kéne meglelnünk. Ez egy nehéz feladat.
Balázs: Nagyon nehéz, de
reméljük, hogy majd találnak rá a politikusok meg az érintettek megoldást. A
világon mindenhol. Azt mondd meg nekem, hogy a jelenlegi Magyarországon
szerinted mennyire jelenik meg a szinkretizmus? És végül, építően vagy
rombolóan?
Szántó: Szerintem
a megfelelő arányokat nem sikerült eltalálnunk. Ez inkább negatív mint pozitív.
A magyar közállapotok sem a legjobbak. Tehát amit egy értelmiségi ember elvárna
– a kulturált vita – arra csak nagyon szűk körben van lehetőség. Azt is
mondanám, hogy egyfajta elefántcsonttoronyban.
Balázs: Vagy a Kaszinóban.
Szántó: Így
van, a Kaszinóban is, az ilyen különféle polgári körökben. (Nevet) De a
társadalom széles rétegei között ez nem működik. Nálunk a vitakultúra nagyon
rossz állapotban van, és ezt fejleszteni kellene. Az gond, hogy ma
Magyarországon az ilyen polgári alap nagyon csökevényes. Ráadásul sajnos a 20.
század történelmi viharai miatt ez úgy alakult, hogy nálunk a polgárságnak
nincs is nagy bázisa.
Balázs: De ha a jövőben
mondjuk jön egy új politikai bázis Magyarországra, azzal megvalósulhat egy
újfajta polgárosodás?
Szántó: Egy
újfajta polgárosodás?
Balázs: Olyan mint a
reformkorban.
Szántó: Elképzelhető
egy ilyen időszak, de sajnos azt látom, hogy világszinten is vannak negatív
tendenciák, amik most nagyon erősek. De lehetséges, hogy ez a demagóg attitűd
változni fog.
Balázs: Ehhez legelőször
változni kell a pártok kampányainak is.
Szántó: Igen. Viszont legelőször az egyes embereknek
kellene változniuk. A gondolkodásmódjuknak. Bár kétségtelen, hogy egyes
politikai csoportoknak is van hatása világképünk befolyásolására, de úgy vélem,
ha az emberek nagyobb öntudatot fejlesztenének ki magukban, és nem mástól
várnák mindig a megváltást, akkor érhetünk el tartós változásokat. Ez a hozzáállás
kedvez az autokratikus folyamatoknak, amelyeknek sajnos számtalan hazai
történelmi előzményei is vannak. Tőlünk keletebbre még erősebb ez a tendencia.
Balázs: De ha nem az
autokrata vezetés a legműködőképesebb, akkor te milyen irányítási stílust
választanál?
Szántó: Egy új Széchenyire lenne szükségünk. A reformkori magyar politika egy
csúcsteljesítmény volt. A kiegyezésnek az első generációja – Deákék…
Balázs: A haza bölcse.
Szántó: Igen,
a haza bölcse. Szekfű Gyulának van egy könyve, az a címe: Három nemzedék. Ebben
a könyvben a dualizmus 3 generációját mutatja be a szerző. Ebben az első
nemzedék Deákék és Eötvösék. A következő két generációban már fokozatos
minőségi romlás van. Ez az egyik faktor, ami elvezetett minket Trianonhoz, és
az egész magyar impérium szétszakadásához.
Balázs: Az egyik nagyon
bölcs történelemtanárom mondta, hogy egy társadalomban mindig van szellemi és
erkölcsi felívelés. Majd, ahogy Thienemann Tivadar is írta, egy leáldozás.
Tehát organikus folyamatról van szó. Egyesek azt vetítik előre, újra e
hanyatlásba került nem csak Magyarország, hanem Európa is.
Szántó: Hát
igen. Ezek a civilizációk és kultúrák nem virágozhatnak örökké. Mindegyiknek
van kezdete, virágkora és hanyatlása. Az európai kontinens lehetséges, hogy a
lehanyatló fázisban van. Ezt azonban nem kell végzetesnek tekinteni, csupán
úgy, hogy Európának a világra gyakorolt hatása fog csökkenni. Úgy vélem, az
amerikai kontinens fogja átvenni szerepét, illetve Ázsia. Utóbbi most a nagy
feltörekvő kontinens. Illetve még annyit ezekhez az organikus szemléletekhez, hogy
már a görögök és rómaiak idejében is jelen voltak ezek a tendenciák. Úgy vélem
nem lehet ezeket így, kritikátlanul elfogadni, de azért mégis van ezekben
valami.
Balázs: Én is úgy látom,
hogy van valóságalapja. Ha ugyanis a történelmet már az ókortól nézzük, a Római
Birodalom is egy nagyszerűen működő rendszer volt. Egy ideig. Mert amikor
elgyengült, könnyedén szétverték a gótok. Az EU is egy ideig nagyon jól
működött. Anno nagyon örültünk, hogy beléphettünk. Csak most, évtized múlva
látjuk ennek hátulütőit.
Szántó: Sajnos
e birodalmaknak több hibájuk is volt. Az egyik pl. a túlterjeszkedés. A Római
Birodalom bukásának is utóbbi volt az egyik oka, illetve gazdaságilag sem volt
a 2. század végén prosperáló. Ugyanez igaz lehet az EU-ra is, amely 1957-ben
jött létre Európai Gazdasági Közösség néven. Akkor hat államot egyesített
Nyugat-Európában. E 6 állam szövetsége kezdetben jól is működött. Azonban e
gazdasági unió egyre inkább túlterjeszkedett. Egyrészt térben, másrészt pedig
egyre inkább el akarták mélyíteni egy politikai unióvá. Ez utóbbi szerintem még
a tőlünk nyugatra fekvő országokkal talán még működne is. Azonban Nyugat- és
Kelet-Európa között elég nagy különbségek vannak. Nem csak fejlettségbeli,
hanem kulturális szempontból is.
Balázs: Ezt én legjobban
egy szakadéknak tudom elképzelni, amit lehetetlen átívelni.
Szántó: Mostanában
divatos az Európai Egyesült Államok létrehozására való hivatkozás. Ezt a
megnevezést támogatók és ellenzők is szívesen használják. Itt a minta az USA.
Csakhogy az Amerikai Egyesült Államok a létrejöttekor egy nagyon fiatal ország
volt. Kulturálisan nem is volt annyira sokszínű térség, mint Európa.
Balázs: Igen, de ne felejtsük
el, hogy később az tette Amerikát sokszínű térséggé, hogy az őslakos indiánokat
rezervátumokba száműzték, és bevándorlók foglalták el a kontinenst.
Szántó: E
bevándorlótömeg úgy jött el Európából vagy más kontinensekről, hogy új életet
akartak kezdeni. Vagy ott az angolszász telepesek többsége, akik a vallási
üldöztetés miatt akartak ide menekülni. És az új haza iránti felfokozott
érzelmek nagyon mélyek voltak, és ezek az emberek újat akartak csinálni. Bebizonyítani
mindenkinek, hogy ők másfajta adottságokkal egy jobb társadalmat tudnak
létrehozni. Ez az amerikatudat sikeresen olvasztott be akkor, és sikeresen
olvaszt be ma is embereket. Akárhonnan származnak is e népek, ők büszke
amerikainak vallják magukat.
Balázs: Nagyon érdekes,
hogy ennyi erővel én is vallhatom magam amerikainak, ha elmegyek Halloween
party-ba. Lassan már ott tartunk, hogy hálaadás is lesz? Benyomjuk a Rolling
Stonest, azt’ ugyanazt csináljuk, mint az amerikai filmekben. De úgy gondolom,
hogy ezeket a kulturális értékeket nem biztos, hogy nekünk át kell venni. Pont
azért, mert egy tőlünk teljesen idegen életérzést sugároznak.
Szántó: Igen,
én is úgy vélem, hogy nekünk is vannak szép tradícióink, amikre büszkék
lehetünk. Ez az amerikai kulturális terjeszkedés…
Balázs: Amerikanizálódás.
Szántó: Amerikanizálódás,
esetleg akár kulturális gyarmatosításnak is lehetne hívni, de ez a folyamat inkább
öngyarmatosítás. Ez beleilleszthető a kultúra szerepének átalakulásába. A 20. század közepétől a befolyásolás formái
egyre inkább megváltoztak. A hard power mellett megjelent a soft power, és a
21. század több konfliktusát is ebben a térben vívják. Nem katonai vagy diplomáciai
téren, hanem kultúrdiplomáciai téren zajlik. Például Törökországot egy jó
példának vehetjük. Ők a Balkán irányába terjeszkednek, és ezt kulturális
intézetekkel hajtják végre.
Balázs: De ez az egész
inkább egy legitimizáció, nem?
Szántó: A
kapcsolatok erősítése. A cél, egy olyan társadalmi réteg kialakítása, amely
vonzódik ahhoz a kultúrához, amely ezt a sugárzást végzi. Ezáltal sokkal könnyebbé
teszik a kapcsolatok kialakítását egyéb területeken. Például Magyarország
esetében most Kína kívánja ilyen irányú kapcsolatait építeni. Kína azonban
tanult a korábbi évszázadok hibáiból, de az is lehet, hogy a kínaiak eleve másként
gondolkodnak. Ők nem erőszakosan közelednek, hanem különböző kulturális
kapcsolatokkal igyekeznek azt megalapozni, hogy az összeköttetések más
területeken is működjenek.
Balázs: Mi a véleményed,
Magyarország hogyan teljesít a nemzetközi kapcsolatok színterén? Amerikával,
oroszokkal… Tudjuk, hogy utóbbi veszélyes, de épp ezért állítják egyesek:
előnyös, ha jó viszonyt ápolunk velük.
Szántó: Mindkét
félnek vannak nagy rajongótáborai. (nevet)
Balázs: Trumpisták. :)
Szántó: Igen,
rengetegen vannak ők is. De abból nem indulhatunk ki, hogy a politikai szféra
merre kíván irányítani minket. Én úgy látom, hogy azért az atlantista
kapcsolatok sokkal erősebbek a keleti kapcsolatoknál. Azonban a keleti
kapcsolatoknak is egyre több és több híve lesz.
Balázs: Ezek hova
vezetnek minket?
Szántó: Igazából
az lenne a helyes attitűd, ha a saját magunk érdekeit néznénk elsősorban, és
nem másét. Törekednünk kellene arra, hogy a saját érdekünkben tevékenykedjünk.
Balázs: Így van, mert nem
jó az embernek sehol sem bábként. Amíg úgy érzi Magyarország az EU-n belül,
hogy egyfajta játékszerként kezelnék, addig a lakosság körében is ösztönös
lázadás lesz. Ezt láthatjuk. De hogyan találhatjuk meg mi is azt az egészséges
és kiegyensúlyozott kapcsolatot a nagyhatalmakkal, ami mégsem tesz minket
bábfigurává?
Szántó: Nagyon
fontos, amit mondtál, vagyis, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt ezekkel a
hatalmakkal. Szerintem tudatosítani kéne magunkban és embertársainkban, hogy
milyen ez a kapcsolat? Ez igazából két fél érdekviszonya. És nem azt kell
nézni, hogy ezek most jó fiúk vagy rossz fiúk, hanem hogy e kapcsolatban milyen
lehetőségek rejlenek! Azt kellene kidomborítani, hogy mindkét fél hasznos
legyen a másiknak. Így jutna a köztünk lévő dinamika nyugvópontra. Így lehet
csak egészséges és jó az EU-val való kapcsolatunk is, amit úgy gondolom, hogy a
társadalom egésze is támogatna. Kölcsönösen előnyös kell, hogy legyen a
tagállamok viszonya.
Balázs: Szerintem azt is
nagyon fontos tudatosítani magunkban, hogy attól, hogy valaki a másik oldalon
áll, még nem biztos, hogy ellenség.
Szántó: Így
van. Olyan embertársunkként kell hozzá viszonyulnunk, aki bár másként
gondolkodik, de ez nem baj! Mert igazából az egysíkúság sem jó. Szerintem a
sokszínűség egy nagyon jó tulajdonság. Partnerként kell, hogy kezeljük a
másikat. A viták során ne arra törekedjünk, hogy győzzünk, hanem hogy
információkat szerezzünk. Tehát szintézisre kell jutnunk, ami már egy plusz, és
a társadalmunk életét előmozdítja.
Balázs: Így van. Nagyon
jó, amit mondasz. A pszichológiában is van egy olyan megközelítés, ami azzal
foglalkozik, hogyan lehet az ellenségeket együttműködésre bírni.
Szántó: Na
hogyan, Balázs?
Balázs: Ha gördítesz
eléjük egy akadályt, amit együtt kell elhárítaniuk, mindkettőjük érdekében.
Amerikában volt egy kísérlet, hogy elraktak két problémás gyereket egy táborba,
és reggel kocsit kellett odavontatni az ételhez. Ez csak együttesen volt
lehetséges. Én úgy gondolom, Magyarországon is akkor működne jobban a politika,
ha nem azt néznénk, hogyan tehetünk keresztbe a másiknak, hanem megtalálnánk
azokat a közös célokat, amikért együtt tudunk küzdeni.
Szántó: Értem.
Nagyon jó gondolat a közös célok megtalálása, illetve a különféle kihívások
megoldása. Az emberiséget és az országokat is mindig a kihívások vitték előre
és tették erősebbé. Tehát, az a kihívás szerintem is erősíti a csoportokat, ami
ellen csak közös erővel tudnak fellépni.
Balázs: Viszont, ha a
magánéletben is átléptünk egy krízist, azzal, hogy kezeltük a kihívást, akkor
nem elég hátradőlni, hanem fenn is kell tartani azt a helyzetet. Szerintem ez
sokszor jóval nagyobb erőfeszítést igényel.
Szántó: Igen.
Épp ezért a kapcsolatok alakulásában is nagyon fontos, hogy ne csak a
létrehozásukért tegyünk lépéseket, hanem fenntartásukba is fektessünk kellő
energiát. És itt mindenféle kapcsolatot említhetünk. A párkapcsolatoktól az
államok közötti együttműködésig.
Balázs: Jó, hogy ezt
mondod, mert én is pont erre akartam kitérni. Szerintem summázhatjuk ezt az
egész beszélgetést közösen azzal, hogy ne ellenségképeket gyártsunk és ne
keresztbe akarjunk tenni, hanem találjuk meg a társadalomnak fontos együttes
célokat. Azokat, amik elérésében képességeinktől függően helyt tudunk állni,
hogy fejleszthessük a civilizációt a jövő érdekében.
Szántó: Igen,
tegyünk így.
Balázs: Köszönöm a
beszélgetést.
Szántó: Én is köszönöm, Balázs.